Betere verbodsbepalingen voor vrachtwagens

In onze gemeente hangen er verschillende verbodsborden voor vrachtwagens. Je hebt straten met verbodsborden voor vrachtwagens van méér dan 10m, méér dan 12m, méér dan 3,5 ton en méér dan 7,5 ton. Als je van Duffel naar Sint-Katelijne-Waver komt zie je zelfs in de buurt van de Mechelsebaan drie zijstraten met elk een verschillend verbodsbord voor vrachtwagens.

Vlaams Belang stelde op de gemeenteraad dat er heel wat vrachtwagens, die van de Duffelsesteenweg komen en aan de Markt de Stationsstraat willen indraaien, moeilijkheden hebben om deze bocht te kunnen nemen. Deze zwaar beladen gevaartes passeren vervaarlijk dicht bij het terras van Ijssalon De Joppe en dit terras is zelfs al meerdere keren geramd geweest. Ook de houten paaltjes aan de kant van restaurant Mezzo zijn al meermaals uit het voetpad gerukt door draaiende vrachtwagens. Boosdoener is o.a. het verbodsbord voor vrachtwagens van méér dan 12 meter op de grens van Duffel. Vlaams Belang vraagt om dit te vervangen door het verbodsbord voor méér dan 3,5 ton. Dus geen lengtebeperking voor vrachtwagens maar een tonnagebeperking voorzien. Dan mogen al een heel pak vrachtwagens deze straat niet meer in. Daarnaast zijn er nog (veelal buitenlandse) vrachtwagenchauffeurs die het verbod in de Stationsstraat negeren en vandaar richting Duffel of Berlaarbaan rijden.

Schepen Ongena antwoordt dat het knelpunt hem bekend is en dat hij de vraag zal onderzoeken. Dit zal ook aan bod komen in het circulatieplan van de Markt. Daarnaast zal er op ons grondgebied eveneens een inventarisatie van de verkeersborden voor vrachtwagens gebeuren om wat meer uniformiteit te brengen.

 

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...